W ostatnich latach coraz więcej dzieci i młodzieży boryka się z problemami emocjonalnymi i społecznymi. Nie wszystkie potrafią poradzić sobie ze zmieniającymi się warunkami zewnętrznymi (m.in. pandemia, wojna), presją otoczenia, samotnością, i ograniczoną liczbą kontaktów społecznych. Innowacja pedagogiczna „ Zabawa w spokojny umysł” jest odpowiedzią na potrzeby dzieci i młodzieży w wieku szkolnym a także na potrzeby nauczycieli, którzy zgodnie z zapisami podstawy programowej są zobowiązani wspierać rozwój społeczno-emocjonalny każdego ucznia. Mindfulness, czyli uważność to szczególny rodzaj uwagi skierowanej na chwilę obecną, odczucia pojawiające się w ciele oraz obserwację otoczenia. Regularnie ćwiczona uważna samoobserwacja umożliwia przerwanie nawykowego błędnego koła, w którym często bezwiednie reagujemy na pojawiające się wewnętrzne i zewnętrzne bodźce. Oddech i inne proste ćwiczenia pozwalają na wybór reakcji nawet u małych dzieci. Już sama świadomość stanu emocjonalnego („jestem zdenerwowany”, „jestem smutny”, „cieszę się”) nazwanie go i zaakceptowanie otwiera przestrzeń do przeżywania każdej chwili w pełni zauważenia, ze mamy wybór w kwestii reakcji na to, co nam się przydarza. W ten sposób dzieci jak i dorośli czują się mniej reaktywni. Zamiast koncentrować się na skutkach, skupiają się na tym, by w danej chwili reagować roztropnie i adekwatnie do sytuacji. Wieloletnie badania przeprowadzone na całym świecie jasno dowodzą, że regularnie stosowany trening Mindfulness pozwala lepiej radzić sobie z emocjami w sytuacjach trudnych i stresujących, wpływa korzystnie na procesy poznawcze, pamięć i zdolność koncentracji uwagi, poprawia zdolność do podejmowania racjonalnych decyzji i zwiększa empatię. Innowacja swoje założenia opiera na prowadzonych na całym świecie programach edukacyjnych wykorzystujących techniki Mindfulness, a także badaniach potwierdzających ich skuteczność.
87-500 Rypin
Mławska 54 C